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Recurring Themes-PMI-isms to Know for the PMP Exam


"PMI-ism" is a term I coined to refer to the items PMI stresses on the exam that most project managers do not know. PMI-isms are not stressed and sometimes not even mentioned in the PMBOK" Guide! Those who write questions on the exam know what most project managers do wrong. This knowledge helps them to write questions that weed out those who should not be PMPs.
★PIM-ismはRitaが作った言葉である。PMI-ismはPMBOKに記述されていない。PMI-ismはPMPにふさわしくない人を除外するのに役立つ。

Understanding PMI-isms will help you pick the best answer from what seems like more than one correct answer. Some of the topics are listed only here and others are summarized here and described more fully later in the book. Review this list again just before you take the exam and make sure you understand all these PMI-isms.
★PMI-ismは正しい答えがひとつだけでないときに役に立つ。

1. There is a basic assumption that you have records (historical information) for all previous projects that include what the work packages were, how much each work package cost, and what risks were uncovered. These are now referred to in the PMBOK" Guide as part of organizational process assets. You are probably laughing because you do not have such information. You may even be saying, "That is a good idea!" For the exam, assume that you have them for all projects and that you create them for existing projects. Organizational process assets are an input to almost every project management process. Why would PMI stress historical records? They are exceedingly valuable (like gold) to the project manager, the team, the performing organization and even the customer.
★基本的な仮定として、過去のプロジェクトのワークパッケージ、各ワークパッケージに掛かったコスト、そしてどんなリスクが対応されていないかが含まれる記録があることが前提である。過去の記録は、PM、チーム、活動している組織、それだけでなく顧客にとっても非常に貴重なものである。

2. Project cost and schedule cannot be finalized without completing risk management.
★リスク管理が完了しなければプロジェクトのコストとスケジュールは確定できない。

3. PMI stresses the fact that a project manager must work within the existing systems and culture of a company. They call these enterprise environmental factors and they are inputs to many processes.
★PMは既存のシステムと企業文化のなかで仕事をしなければならないとPMIでは強調している。

4. The word "task" is not used in the PMBOK" Guide. There are work packages, activities and/or schedule activities.
★タスク Task という言葉はPMBOKでは使用されない。ワークパッケージ、アクティビティそして/もしくはスケジュール・アクティビティという言葉が用いられる。

5. The term Gantt chart is not used, only bar chart.
★ガントチャートという用語は用いられず、バーチャートという用語が用いられる。

6. You must understand the process of project management; e.g., what to do first, second, etc., and why! See Rita's Process Chart and Rita's Process Game in the Project Management Processes chapter.
★PMはプロジェクトマネジメントのプロセスとその順序を理解する必要がある。

7. A project manager's job is to focus on preventing problems, not to deal with them. What do you spend time doing every day? If you spend all your time dealing with problems, you are not a great project manager. You should have planned the project to address the problems or to prevent the problems you knew would be coming.
★PMの仕事は問題を処理することではなく、回避することである

8. Percent complete is an almost meaningless number. Project managers should not spend time collecting useless information. It is better to control the project and know the status through other actions.
★完了パーセントはほとんど意味がない数字である。PMは使えない情報を集めることに時間を費やすべきでない。

9. A great project manager does not hold meetings where you go around the room asking all attendees to report. Such meetings are generally, but not always, a waste of time, as such information can be collected through other means. There are more important topics for team meetings.
★偉大なPMは、すべての出席者からレポートを求めるためのミーティングを開催しない。このようなミーティングは、常にというわけではないが、時間の無駄であり、別の方法で情報収集可能である。チームミーティングではさらに重要な項目がある。

10. A project manager has authority and power. She can say "No" and work to control the project to the benefit of the customer.
★PMは権威と力を持っている。PMはNoと言うことが可能であり、顧客の利益のためにプロジェクトをコントロールできる。

11. The project must be completed on time and on budget and meet any other project objectives; otherwise it is the project manager's fault.
★プロジェクトは時間通りに、予算通りに、そしてその他のプロジェクトの目的を満たして完了しなければならない。そうでなければ、PMの不備である。

12. Delays must be made up by adjusting future work.
★遅延は将来の仕事を調整して埋め合わせなければならない。

13. Know the following about the project management plan: The project management plan is approved by all parties, is realistic and everyone believes it can be achieved. The project is managed to the project management plan. A project management plan is not a bar chart, nor is a WBS created in a bar chart or a list in a bar chart. Make sure you know what actions it takes to create a real project management plan. Most project managers have never developed a project management plan that contains all the items in the PMBOK" Guide's definition of a project management plan. Make sure you are familiar with what goes into a project management plan and what each component includes.
★プロジェクトマネージメントプランは、組織によって承認され、現実的であり、皆から達成可能であると信じられなければならない。プロジェクトは、プロジェクトマネージメントプランによって管理される。すべてのPMは、PMBOKガイドの定義に含まれるプロジェクトマネージメントプランのアイテムを利用するわけでは決してない。

14. If at all possible, all the work and all the stakeholders are identified before the project begins.
★可能であれば、すべての仕事とすべてのステークホルダーはプロジェクトが始まるまえに特定されていることが望ましい。

15. Stakeholders are involved in the project and may help identify and manage risks. They are involved in team building and their needs are taken into account while planning the project and in the communications management plan.
★ステークホルダーがプロジェクトに関係してれば、リスクを特定・管理することを助けてくれる。プロジェクトプランニングとコミュニケーションマネージメントプランを行っている最中に、彼らをチームビルディングに参加させ、彼らのニーズをアカウントに取り入れる。

16. Many people fail the exam because their vision of what a project manager is and what he should do is different from that outlined in the PMBOK" Guide. They often do not exercise the power and perform the activities described in the PMBOK" Guide. Others fail the exam because they think the project manager is supposed to plan the project on his own and TELL everyone what to do.
★多くの人が、“PMとは”や“すべきこと”に対するビジョンがPMBOKガイドで記載されているものとことなるため、試験で失敗する。あるいは、PMは自分自身でプロジェクトのプランをしてそれを全員に伝えると想定されていると考える人は、試験に失敗する。

17. All roles and responsibilities must be CLEARLY assigned to specific individuals on the project. Such responsibilities may include things like attending meetings, as well as project work. In my studies, lack of clear assignment is the number one complaint of team members. This is therefore worth thinking about a little more.
★プロジェクトにおいては、すべての役割と責任は特定の個人に明確に割り当てられている。

18. The work breakdown structure (WBS) is the foundation of all project planning and should be used on every project.
★WBSはプロジェクトプランニングの基礎であり、すべてのプロジェクトで使用されるべきである。

19. You cannot get something for nothing. A change in scope MUST be evaluated for impact to time, cost, quality, risk and customer satisfaction. Project managers must have enough data about their projects to do this analysis.
★スコープの変更は、タイム・コスト・リスク・顧客満足をもとに評価されなければならない。PMは、スコープの変更を行うにあたって、十分な情報を持っていなければならない。

20. Project managers can save the universe, are "wonderful," "great," and must be very skilled (a "rah! rah! for project management" topic).
★PMは世界を救うことができ、すばらしく、偉大であり、高度にスキルを習得している。

21. PMI does not approve of gold plating (adding extra functionality).
★PMIは金メッキ(追加機能)を認めない。

22. The definition of "kickoff meeting" used on the exam may be different from a "kickoff meeting" you might hold.
★PMP試験で使われるキックオフミーティングの定義は、あなたが考えるキックオフミーティングの定義と異なるかもしれない。

23. The project manager must be proactive. Correct answers indicate that the project manager must find problems early, look for changes, prevent problems, etc.
★PMはプロアクティブであるべきである。

24. Planning is very important and all projects must be planned.
★プランニングは非常に重要であり、すべてのプロジェクトでプランがなされなければならない。

25. Project managers should always plan before they do. Therefore, there should be management plans for every knowledge area. Use of management plans is discussed throughout the PMBOK" Guide and yet most people have never been taught them, nor do they create them. Look for management plans in each chapter and make sure you have an understanding of each.
★PMは常に行動するまえにプランするべきである。それゆえ、すべての知識エリアにおいてマネージメントプランがあるべきである。

26. One should always follow the plan-do-check-act cycle stressed in quality management.
★品質管理において強調されるPDCAサイクルに常に従うべきである。

27. All changes must flow through the change request process and integrated change control.
★すべての変更は変更管理プロセスと統合管理コントロールを経なければならない。

28. The constraints the project manager must manage (often called the "triple constraint") include more than three items. They include scope, time, cost, quality, risk, and customer satisfaction. Any change to one must be investigated for impacts to all as part of integrated change control.
★PMが管理する制約は、3つ以上のアイテムを含んでいなければならない。スコープ・タイム・コストはしばしば3つの制約と呼ばれる。制約には、スコープ・タイム・コスト・品質・リスク・顧客満足が含まれる。ひとつの制約に対する変更は、統合変更管理にて他のすべての制約に対するインパクトを評価しなければならない。

29. The PMBOK" Guide talks about what is needed for a larger project. Therefore, many of the items described in the PMBOK" Guide are inappropriate for some projects, maybe yours. Make sure you understand why the processes and work described in the PMBOK" Guide would be necessary on larger projects in order to pass the exam. The PMBOK" Guide is real-world; you just might work on small projects.
★PMBOKガイドは大規模プロジェクトに何が必要かを述べている。それゆえ、おおPMBOKガイドで記述されている事柄の多くは、たぶんあなたが関わっているものを含んだ、いくつかのプロジェクトには不適切である。テストに合格するためには、PMBOKガイドで述べられているプロセスやワークがなぜ大規模プロジェクトに必要なのかを理解することを確認すべきである。PMBOKガイドは現実世界のものであるが、あなたはちょうど小規模プロジェクトに従事しているかもしれない。
30. If you do not manage cost on your projects, you should be more careful studying cost.
★もしあたながプロジェクトでコストを管理していなければ、コストについて注意深く勉強する必要がある。

31. Most companies have a project management office and that office has important authority over the project.
★ほとんどの企業はプロジェクトマネージメントオフィスを持っており、プロジェクトに対して重要な権限が与えられている。

32. The project manager should decide which processes in the PMBOK" Guide should be used on each project.
★PMは各プロジェクトでPMBOKガイドのどのプロセスが使われるべきかを決定するべきである。

33. The project manager is assigned during project initiating.
★PMはプロジェクトの立ち上げ時にアサインされる。

34. Notice how many times corrective action and preventive action are mentioned in the PMBOK" Guide. They are there because most project managers spend all their time dealing with problems rather than preventing them. Make sure you understand these two concepts exceedingly well.
★PMBOKガイドでは、是正処置と予防処置について多数述べられている。ほとんどのPMが問題を予防することではなく、対処することにほとんどの時間を費やしているためである。

35. Many project managers do not properly plan their projects. Therefore, the work they do while the project work is ongoing is vastly different from what should be done, and different from what is outlined in the PMBOK" Guide. Make sure you check your knowledge of what activities are included in the project executing and project monitoring and controlling process groups. The exam will give you the most trouble in these areas.
★多くのPMは適切にプロジェクトをプランしていない。それゆえ、プロジェクトで行う仕事は、されるべきものと大きくかけ離れる。また、PMBOKガイドで記載されている内容とも異なる。

36. There is a basic assumption on the exam that you have company project management policies (don't laugh, we will get there) and that you will adapt them for use on your projects. These may include project management methodologies, risk procedures, and quality procedures. So, assume you have them when you take the exam.
★試験においては、基本的な仮定として、あなたの会社がプロジェクト・マネジメント・ポリシーを持っており、プロジェクトでそれらを適用することが前提である。プロジェクト・マネジメント・ポリシーには、プロジェクト・マネージメントの方法論、リスクに対する手続き、そして品質に対する手続きが含まれる。よって、試験においては、あなたがそれらを持っているということをしなければならない。
37. The project manager has some human resource responsibilities of which you might not be aware.
★PMは、自分で気付いていないいくつかの人事的責任がある。

38. The project manager should recommend improvements to the performing organization's standards, policies and processes. Such recommendations are expected and welcomed by management.
★PMは、組織が持っているスタンダード・ポリシー・プロセスのパフォーマンスに対して改善を提言するべきである。それらの提言はマネージメントに期待もしくは歓迎される。

39. Quality should be considered whenever there is a change to any component of the "triple constraint."
★3つの制約に対する変更が発生する場合、品質が考慮に入れられるべきである。

40. Quality should be checked before an activity or work package is completed.
★品質はアクティビティもしくはワークパッケージが完了するまえにチェックされるべきである。

41. The project manager must spend time trying to improve quality.
★PMは品質を改善するために時間を費やすべきである。

42. The project manager must determine metrics to be used to measure quality before the project work begins.
★PMはプロジェクトが始まる前に品質を測定するために使用されるメトリックを決定しておかなければならない。

43. The project manager must put in place a plan for continually improving processes.
PMは継続的なプロセス改善のためのプランを導入しなければならない。

44. The project manager must make sure the authorized approaches and processes are followed.
★PMは承認されたアプローチとプロセスが行われているか確認する必要がある。

45. Some of the quality activities could be done by a quality assurance or quality control department.
★いくつかの品質に関するアクティビティは、品質保証部門もしくは品質管理部門によって実行されることもある。

46. You are required to understand that people must be compensated for their work. (I am serious, this question has appeared on the exam.)
★PMは、チームメンバーが業績によって表彰されなければならないことを理解しなければならない。

47. A project manager creates a reward system during the planning process group.
★PMはプランニングプロセスグループの間に、報償システムを作る。

48. You should spend time documenting who should do what.
★あたなは、だれが何をするかを記述するために時間を費やさなければならない。

49. Since most projects are managed in a matrix environment, such seemingly easy topics as motivational theories and powers of the project manager become quite serious on the exam.
★ほとんどのプロジェクトが、マトリックス側の環境で管理されるため、一見したところ簡単なトピックだと思われるモチベーションに関する理論やPMの権威が、試験においては非常に深刻に扱われる。

50. All roles and responsibilities on the project must be clearly assigned and closely linked to the project scope statement.
★プロジェクトのすべての役割と責任は明確に割り当てられ、プロジェクトスコープに蜜にリンクしていなければならない。

51. Lessons learned (as part of historical records) is a PMI-ism.
★教訓を残すことはPMI-ismである。





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